Friday, May 14, 2010

Tanggungjawab

~amanah yang diberi~

Aku bukan seorang yang bagus..tambahan plak aku guru baru...sebenarnya banyak perkara yang ingin aku pelajari..bantu lah aku...didiklah aku dan tunjukkan contoh kepada aku.

Jika ada yang salah betulkan...
Jika ada yang salah lagi tegurlah...
Jika ada yang kurang tambahkan...
Itu yang aku mahukan...

Menjadi S/U sesuatu program amat kurisaukn...
Kenapa?
Zaman belajar dulu senang ..kalau AJK tidak menjalankan tugas kita boleh tegur atau beritahu kerjanya...tetapi sekarang...untuk menegur dan bercakap dengan cikgu senior pon susah (berkenaan kerja).

Okeh mungkin ini pengajaran dan pengalaman pertama...
Tidak mengapa...jadikan ianya pengalaman berharga..

CERITA 1 :

Dua hari sebelum majlis/program...
cikgu 1 : minggu ni kita ada program ****** ^*&(&(^%$?i ajk mana ntah...lupe la...
cikgu 2 : a-a la..minggu ni ke?alamak i pon lupe la ...buat2 lupe boleh tak?
cikgu 1 dan cikgu 2 : sama2 gelak...hahahhaha
cikgu 1 : ala...lagipun kan ramai cikgu baru...cikgu praktikal pon ada..biar la..
cikgu 2 : betul tue...i nk datang lambat la...
cikgu 1 : xkesah la..yang penting kita datang tau...

ni sebahagian karenah guru yang aku jumpe...dahsyat jugak kan...~!
tapi...inilah kebenarannya...

CERITA 2 :

Hari kejadian..
s/u program : sekarang dah pukul 8.00 pagi..boleh kumpulkan pelajar dah. cuma orang atas xde.
cikgu 1 : s/u macam mana ni...ibu bapa dh ramai yg datang...hari pun dah mula panas...boleh agihkan kumpulan x ni?
s/u program : klu ikutkan boleh la...dh pukul 8.cuma...
(s/u tidak tahu dh nk buat ape..sume cikgu bertanyakan dia ajk mana...sape lg yg sama dgn dia...pening s/u)

last2...datang seorang cikgu dan bantu mengagihkan kumpulan serta membahagikan tugas2...
ketika itu sudah 8.30 pagi dan sememangnya majlis bermula 8.30 pagi..pelajar berjaya di arahkan untuk melakukan kerja2 tertentu...

tiba-tiba...
datang seseorang (s/u memang mencari orang itu seawal dari pagi td)
X : kenapa dah bergerak?bagaimana pembahagian kerja..kenapa x tunggu saya?
s/u : (dalam hati : baru sampai ke ?penat aku cari tadi...bdak dh berpeluh2 tunggu...nak tunggu dia lagi?alamat berpanas la bdk dgo ucapan plak)
X : budak2 dah tau ke nak buat ape?kelas yang terlibat?abes pukul berapa?nape kamu x tunggu saya?pandai2 kamu je ye...
s/u : budak2 dh lama tunggu n parents.....
(xsempat s/u nak cakap die~X dah marah2)

~ cikgu2 lain pon terkejut n teruskan je ape yg ada...

Itulah yang terjadi kepada S/U itu...
ApepUn terima kasih kepada guru2 yang memberi kerjasama...

# usah mengalahkan orang lain andai anda yang bersalah.
# mengakui kelemahan bukanlah perkara yang salah.



~HIDUP BIAR BERMAKNA~





2 comments:

  1. memang 1 cabaran..kadangkala sume kita nampak salah~!bukan ingin penghargaan atau pujian tetapi hargailah kerja anak buah anda...

    ReplyDelete