Sunday, May 9, 2010

XPDC Gunung Liang

Log hiking ni dh lama aku simpan..malam ni..ku gagahkan jgak tuk menyiapkannya..~!

Sedikit info mengenai Gunung Liang.

G. Liang Timur 1933 m (6343 kaki) dpl - G. Liang Barat 1933m (6342 kaki) dpl adalah gunung kembar. Kedua-dua puncak gunung ini berdekatan dan berkongsi kaki gunung. Gunung ini terletak di Tg. Malim, Perak. Kedua-dua puncak gunung ini ditanda dengan beirut dan batu tanda. Walaupun gunung ini kembar tapi tidaklah seiras, puncak G. Liang Timur dilitupi pokok yang tinggi melepasi ketinggian Beirut manakala G. Liang Barat pula agak lapang dan terdedah.

15 April 2010

11.00 malam
Masuk Kg Sg Dara bersama peserta dari UTP..mereka datang dengan sebuah bas dan aku bersama guider..abg ayien and the gang menaiki van. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 30 minit dari pekan Slim River. Kami terus menuju ke kem site.

12.00 malam
Selamat tiba di kem site dan bersedia untuk mendirikan khemah dan menguruskan diri. Agak teruja untuk mendirikan/menaikkan fly sebab dh lama tidak berkhemah..huhu...last naikkan fly gini time wilderness kot..masa kt outdoor UPSI..khemah baik punye...sume complete...siap ade letrik..huhu...(saat ini..jr UPSI sedang berPL di Sekadas...huhu nk joinnnn~!!). Dah settle semua lepak2 sambil menikmati teh O panas..sakan bersembang...aku tidur lebih kurang pukul 2.30 pagi.

16 April 2010
MULAKAN HARIMU DENGAN CERIA

7.00 pagi
Selesai berdating dan menguruskan diri...aku join Adi buat sarapan . Sarapan kami pagi itu adalah roti canai dan teh O panas.

adi dan roti canainya

8.30 pagi
Aku mengemas barang dan beg serta memastikan semua barang yang perlu dibawa sudah ada dalam beg. Masa ni peserta dari UTP tak siap lagi..dorang ni bersemangta menyediakan makanan.breakfast+lunch...
guider yg sedang berkemas

peserta UTP ~ ada yang mengemas dan bersiap apa yg patut

9.30 pagi
Setelah siap sedia, masa untuk streching~panaskan badan. Sangat teruja...xtau la nk kata...tak sabar rasanya..yea la..1st time hiking ngan geng Outrail~geng abg Alan..naik Gunung Bujang Melaka~tahun 2006..mmg dh lama sgt la.

9.50 pagi
Langkah pertama dimulakan selepas membaca doa.. Ya ALLAH...restuilah perdakian ini..aMiN.
Perjalanan fasa 1 yang menyeronokkan + bersemangat waja.

Perjalanan fasa 1 ~ kurang mencabar...kata Adi..jadi tunggu untuk perjalanan seterusnya.

12.00 tengahari
Setelah hampir 1 jam 30 minit kami sampai di sungai terakhir- Lubuk Hantu. Kami melepaskan lelah dan menikmati makan tengahari. Di sini kami bersama satu geng dari KL..dalam 10 orang jugak la..mereka juga seperti kami..ingin menakluk puncak Gunung Liang..~!!

Lubuk Hantu ni agak cantik..macam nk terjun je tapi sayang nak basahkan baju..hihi..sabar yea Cik Mas...~!esok berendam la...hihi

Lunch itu kami - abg ayien masakkan megi kari telur..huhu...sedap sungguh dan yang pasti..teh O panas..nyum...nyum...

1.00 petang
Perjalanan fasa II.
Pergggghhhhh...lepas je Lubuk Hantu tue...treknya memang mencabar..mana taknye..terus mencanak~!!(betoi la kata Adi tadi..)

Keazaman yang tinggi membuatkan aku teruskan perjalanan.
'Perjalanan ini terasa...' (ehh dh macam lagu PL plak...baru teringat klu xde aral.memang diz week geng FC UPSI nk naik Liang...but sebab ade aral tak jadi..naseb baik abg ayien offer join die..tQ abg Ayien..)

Perjalanan ke permatang ni ntah berapa kali aku stop..memang mencanak la..stop n snap..hihi mana tak nye..dh x fit n penat~!!hahaha...kne training lebih lagi ni.. Perjalanan fasa II ~ banyak halangan coz banyak pokok tumbang but okey la coz masih boleh melepasinya... Gunung Liang ni adalah sebahagiian hutan simpan kekal Perak~jadi memang banyak la pokok2 besar+ tak terpeluk aku...memang besar la..

lubuk hantu

besaunya

Perjalanan ini alhamdulillah ak xde kejang ke ape ke..tapi.. Tom salah sorg peserta UTP kejang..sian gak tgk die..aku?alhamdulillah..masih bertahan..semangta2..xsabar nk sampai Permatang..

4.30 petang
Akhirnya...aku selamat sampai kt Permatang..
~kemas2 ape yg patut + g mandi...xsabor la kononnye nk mandi...ingat air sungainye besor...turun2 je..nampak macam anak sungai je..tapi..air die xsah kata...sejuk ya amat...macam ais sejuk..memang sejuk la...

Naik je atas dh nampak abg Yo bersiap sedia ngan tepung cucur lemak manis..masa untuk menggoreng~!boleh tahan gak cucur ni..tapi aku xleh blah coz manis..huhu...sori...nasib baik ade biskut..cicah la ngan teh O...

menu minum petang : cucur lemak manis + teh O + biskut gula

Then..nyembang dan nyembang...macam2 cite kuar...huh memang rindu nk berPL...semabng sambil prepare untuk dinner...menu yang meriah..apakah?

nyum..nyum menu spesel di permatang : nasi putih, papadom, ayam masak merah, telur hancur berkismis dan ikan sepat masin.
17 April 2010

MULAKAN HARIMU DENGAN SENYUMAN
Naik ke Puncak
9.20 pagi
Mula pendakian. Trek yang sederhana...xla mencanak sangat...tapi mencanak jgak la..hihi
Just enjoy the step n stop n snap..hahah.

10.30 pagi
Sampai di puncak.
Pemandangan yang cantik...Indah sungguh ciptaanNya.